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NEBOJŠA DESPOTOVIĆ, SILENT FRACTURE
Press release


  • Salone di mia madre, 2013, acrylic on canvas, 180 x 140 cm

  • Exhibition view, Boccanera Gallery 2014, Silent Fracture

  • Exhibition view, Boccanera Gallery 2014, Silent Fracture

  • Untitled, 2013, acrylic on paper, 24 x 28 cm

  • Untitled, 2013, acrylic on paper, 24 x 28 cm

  • Untitled (dyptych), 2013, acrylic on paper, 21 x 30 cm each one

  • Exhibition view, Boccanera Gallery 2014, Silent Fracture

  • Untitled, 2013, collage and acrylic on paper mounted un canvas, 200 x 175 cm

  • Untitled, 2013, acrylic on canvas, 200 x 150 cm

  • Exhibition view, Boccanera Gallery 2014, Silent Fracture

  • Untitled, collage and acrylic on paper mounted on canvas, 70 x 100 cm

  • Exhibition view, Boccanera Gallery 2014, Silent Fracture

  • Untitled, 2013, collage and acrylic on paper mounted on canvas, 50 x 36 cm

  • Plates, 2013, embroidery on jute, 60 x 40 cm

 

Nebojša Despotović, Silent Fracture
a cura di | curated by Maja Ćirić

Catalogo con contributi del curatore | Catalogue with essay of the curator

Sfoglia il catalogo della mostra | Browse the exhibition catalogue
Silent Fracture
 

Inaugurazione sabato 8 febbraio 2014 h 19.00 | Opening on Saturday, February 8, 2014 h 7:00 pm

10 febbraio - 10 maggio 2014 | February 10 - May 10, 2014


(for the english version, please scroll down)

L’imminente mostra di Nebojša Despotović alla Galleria Boccanera è contemporaneamente una prosecuzione e una frattura della ricerca sugli aspetti formali e concettuali della pittura su cui l’autore si è concentrato durante il suo percorso artistico. Mentre in The Velvet Glove (2010), la sua precedente mostra nel medesimo spazio, Despotović si era confrontato con soggetti infantili, esterni e colori vibranti, Silent Fracture presenta una maggiore maturità, con tutte le contraddizioni che essa implica. Soggetti più maturi, quasi mistici e oscuri interni, sono l’effetto di una riflessione sulla sua esperienza personale, oltre che una ricerca sulla forma per il raggiungimento di soluzioni più astratte nella sua ricerca visuale.

Silent Fracture può essere interpretata come una metafora degli aspetti culturali dell’identità artistica di Despotović — un artista che è stato, a causa delle sue origini, etichettato come Est Europeo, ma che ha effettivamente acquisito la sua educazione formale in Italia ed attualmente risiede a Berlino. Essendo distaccato dal contesto culturale della sua formazione, Despotović è portato ad investigare un territorio specifico che appunto è il risultato di queste fratture.
(dal testo di Maja Ćirić)

 

Nebojša Despotović (Belgrado, Serbia, 1982. Vive e lavora a Berlino).
Nel 2006 si diploma in pittura presso l'Accademia di Belle Arti di Venezia e nel 2011, presso lo stesso istituto, si laurea in Arti Visive e Discipline dello Spettacolo. Nel 2011 è stato in residenza presso la Fondazione Bevilacqua la Masa di Venezia ed è stato invitato alla 54. Biennale di Venezia presso la sezione dell'Arsenale dedicata alle Accademie. Nel 2012 vince il premio Euromobil under 30 ad Arte Fiera Bologna e il Mango Young Artist Award a SWAB Barcellona.

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Maja Ciric è una curatrice indipendente e una critica d’arte la cui pratica non può essere definita mediante le strutture geopolitiche dominanti e il loro impatto sul mondo dell’arte, sebbene guardi ad esso in maniera differente sia dal punto di vista critico che post-globale. É laureata in Teoria dell’arte all’Università delle Arti di Belgrado con una tesi dal titolo: “Critica e Curatela Istituzionale”. Ha ricevuto il Lazar Trifunovic Award per la Critica d’Arte (Belgrado), il CEC ArtsLink Independent Projects Award (New York),  l’ISCP Curator Award (New York) e l’ICI/Dedalus Curatorial Research Award (New York). É stata la curatrice del Padiglione Serbo alla 52° Biennale di Venezia e membro della commissione del Padiglione Serbo alla 55°. Le sue aree di interesse spaziano dalla curatela intesa come critica istituzionale mediante la ricerca di metodologie differenti, fino alla circolazione di idee curatoriali di tipo internazionale e transnazionale. È membro dell’ AICA (International Association of Art Critics), dell’IKT (International association of curators of contemporary art) e dell’ICI (Independent Curators International) e presta il suo regolare contributo alle conferenze dedicate alla curatela artistica.


(english version)

The incoming exhibition by Nebojša Despotović at Boccanera Gallery is simultaneously a continuation and a fracture of the investigation into both formal and conceptual aspects of painting, that the author has been preoccupied with during his artistic trajectory. While in Velvet Glove (2010), his previous exhibition at the same space, Despotović was dealing with infant subjects, outdoors and vibrant colors, Silent Fracture presents a certain maturity, with all contradictions it embodies. Mature, almost mystique subjects and darker enclosed interiors are an effect of the meditation on the personal experience, as well as an investigation of its form in terms of reaching more abstract solutions in his visual regime.

Silent Fracture can be understood as a metaphor of the cultural aspects of Despotović’s artistic identity — an artist who has been, due to his origin, labeled as Eastern European, has actually acquired his formal education in Italy, and is currently based in Berlin. Being detached from the cultural contexts of his formation, Despotović is inspired by specific niche that is a result of these fractures.
(an excerpt from the the text by Maja Ćirić)

 

Nebojša Despotović (Belgrade, Serbia, 1982. Lives and works in Berlin).
In 2006 he obtained a bachelor degree in painting at Accademia di Belle Arti di Venezia and in 2011 he graduated in Visual Arts and Discipline of Spectacle at Accademia di Belle Arti di Venezia. In 2011 he moved to Venice as artist in residence at the ateliers of Bevilacqua La Masa Foundation and has been inviated at the 54.  International Art Exhibition - Venice Biennale / Arsenal - Accademy of Fine Arts. In 2012 he won the Euromobil Under 30 prize at Artefiera Bologna and the Mango Young Artist Award of Swab in Barcellona.
 

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Maja Ciric is an independent curator and art critic whose logic of practice cannot be defined by the dominant geopolitical structures and their impact on the art world; rather she thinks about the art world differently, in terms of criticality and post-globalism. She has a PhD in art theory from the University of Arts in Belgrade, her thesis is entitled Institutional Critique and Curating. She is a recipient of the Lazar Trifunovic Award for Art Criticism (Belgrade), the CEC ArtsLink Independent Projects Award (New York),  the ISCP Curator Award (New York) and ICI/Dedalus Curatorial Research Award(New York). She was a curator of the Serbian Pavilion at the 52. International Exhibition, La Biennale di Venezia and a commissioner of the Serbian Pavilion at the 55. International Art Exhibition, La Biennale di Venezia. Her areas of concern span from curating as institutional critique through to the research of methodology of curating, and to the international and transnational circulation of ideas and curating. She is a member of AICA (International Association of Art Critics), IKT (International association of curators of contemporary art) and ICI(Independent Curators International) and a regular contributor to the conferences related to curating and the curatorial.