logo



ARTISTS EXHIBITIONS NEWS PUBLICATIONS CONTACT


VLAD NANCĂ, THAT '70s SHOW
Press release


  • Vlad Nancă, Exercise, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Celebrate, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Award, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Fly, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Gaze, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Pioneer, 2014, collage of found slides, Ultra giclèe print, 40 x 40 cm

  • Vlad Nancă, Souvenir, 2014, found negative film, Ultra giclèe print, 48 x 70 cm

  • Vlad Nancă, Recovery, 2010 - 2014, 28 found porcelain figurines, dimension variable

  • Vlad Nancă, Recovery (detail), 2010 - 2014, 28 found porcelain figurines, dimension variable

  • Vlad Nancă, Crystal Palace, 2014, moulded glass wall lights, wiring, dimensions variable

  • Vlad Nancă, Crystal Palace (detail), 2014, moulded glass wall lights, wiring, dimensions variable

  • Vlad Nancă, Endless nature I / Endless nature II, 2012 - 2014, ceramic pots, indoor plant, 16 x 16 x 80 cm / 14 x 14 x 138 cm

  • Vlad Nancă, Endless nature I (detail), 2012 - 2014, ceramic pots, indoor plant, 16 x 16 x 80 cm

  • Vlad Nancă, Plant mobile, 2014, madf, ceramic tiles, wheels, 47 x 47 x 72 cm

  • Vlad Nancă, Nadia, 2014, found slides, video collage, in collaboration with Ion Conetescu

  • Vlad Nancă, Nadia, 2014, found slides, video collage, in collaboration with Ion Conetescu

Vlad Nancă, That '70s Show

Sfoglia il catalogo della mostra | Browse the exhibition catalogue
That '70s Show

Inaugurazione venerdì 14 novembre 2014  h 19.00 | Opening on Friday November 14, 2014 7:00 pm

15 novembre 2014  - 10 gennaio 2015 | November 15, 2014 - January 10, 2015


(for the english version please scroll down)

Boccanera è lieta di presentare la prima mostra personale italiana dell’artista rumeno Vlad Nancă. La mostra sarà incentrata sul processo di assorbimento a lungo termine di cianfrusaglie, arredi, interior design, testi e materiali di propaganda degli Anni ’70.
Il titolo della mostra, That '70s Show, preso in prestito dall’omonima sitcom americana, mostrerà questo incontro senza precedenti tra l’Arte Povera e i vistosi ornamenti e sfarzi degli Anni ’70  o, ancora meglio, tra ostalgia e nostalgia.

Non è la prima volta che Vlad Nancă utilizza la voce retrospettiva nel suo lavoro. Mentre rivede il passato – raccogliendo resti, collezionando luoghi comuni e spingendo ulteriormente il tutto contro un nuovo contesto – l’artista nutre curiosamente il presente nel modo simile in cui questa estrapolazione può essere usata per progettare il futuro. La cultura popolare, le storie personali, il folklore, le icone nazionali diventano inestricabilmente intrecciate: il corpo di un lavoro che è allo stesso tempo appropriato e giocoso. Il collezionismo viene trasformato in uno strumento creativo, poiché Nancă semiologo urbano e contorsionista ideologico, forza in esso tutte le sue antologie.

That '70s Show diventa un ibrido tra un mercatino delle pulci e il Crystal Palace o, piuttosto, un giardino di sorprese decorate in stile modernista con orsi polari di porcellana (repliche del famoso “L’Ours Blanc” Art Deco di François Pompon), sculture brancusiane, lampadari di cristallo, una scultura mobile con mattonelle di ceramica (un omaggio al Padiglione Austriaco di Hans Hollein alla Biennale di Venezia del 1972 e al lavoro di Jean-Pierre Raynaud) e un agrodolce slide show. Questa è la versione del presente dell’arte di Vlad Nancă.


Vlad Nancă  (1979) vive e lavora a Bucharest, Romania. Parallelamente alla sua pratica artistica Vlad Nancă ha avuto un ruolo attivo nel processo di aggregazione della giovane scena artistica di Bucharest in Romania. Nel 2003 è stato uno dei membri fondatori dell’iniziativa 2020, in cui, tra gli altri eventi, ha ospitato la Home Gallery (con le mostre di Liliana Basarab, Ioana Nemes, Mona Vatamanu e Florin Tudor, Janek Simon, ecc.), ha dato avvio all’indirizzario mail “incepem” e all’omonima fanzina. I suoi numerosi progetti implicano l’utilizzo di diverse tecniche, oltre che simboli socio-culturali, includendo spesso giochi di parole, per evocare nostalgia, facendo riferimento al passato recente della Romania, e sfidare il clima culturale attuale. Recentemente gli interessi di Vlad Nancă sono focalizzati sullo spazio (pubblico), i suoi usi e le sue funzioni e materializzati in sculture, oggetti ed installazioni. Tra le numerose mostre collettive, il lavoro di Nancă è stato incluso in A few grams of Red, Yellow, Blue, al Centro per l’Arte Contemporanea Ujazdowski Castle di Varsavia a cura di Ewa Gorządek (2014); Image to be projected until it vanishes al Museion di Bolzano (2011); On Difference #3 alla Stuttgart Kunstverein (2005); Social Cooking al NGBK Berlin (2007); Der Prozess a cura di Marco Scotini, Biennale 3 di Praga (2007).


(english version)

Boccanera is delighted to present Romanian artist Vlad Nancă’s first solo exhibition in Italy. This show will center upon Nancă’s long-term engrossment in 70's knick knacks, decors, interior designs, texts, and propaganda materials. The exhibition’s title, That ‘70s Show, borrowed from the homonymous American sitcom, is setting the tone for this unprecedented meeting between Arte Povera and the 70’s bling and glitz or, even better, between ostalgie and nostalgia. It is not the first time when Vlad Nancă is using the retrospective voice within his work. While revising the past - gathering oddments, collecting clichés, and further pressing them all against a new matrix - he is actually feeding the now in a similar way extrapolation may be used to design the future. Popular culture, personal histories, folklore, national icons become inextricably intertwined, body of a work that is equally appropriate(d) and playful. Collecting is turned into a creative tool, as Nancă – the urban semiologist and ideological contortionist – forces all his anthologies in.That ‘70s Show becomes a hybrid Flea-Market- Crystal-Palace, or rather a garden of surprises decorated in a modernist vein - with porcelain polar bears (replicas of Francois Pompon's famous Art Deco “L'Ours Blanc”), Brancusian sculptures, crystal light fixtures, a ceramic tiles mobile (an homage to Hans Hollein's 1972 Austrian Pavillion at the Venice Biennial and to the work of Jean-Pierre Raynaud), and a bittersweet slideshow. It is Vlad Nancă’s version of the nowness of art.

Vlad Nanca (1979) lives and works in Bucharest, Romania. In parallel with his early art practice Vlad Nanca was an active participant in the coagulation of the young artist scene in Bucharest, Romania. In 2003 he was one of the founding members of 2020 initiative, under which among other events, he hosted the Home Gallery (with exhibitions of Liliana Basarab, Ioana Nemes, Mona Vatamanu and Florin Tudor, Janek Simon, etc), started the “incepem” emailing list and the “incepem” fanzine. His early works employ political and cultural symbols, often using word-play to evoke nostalgia and referencing Romania’s recent history and challenging the social and political climate, Vlad Nanca’s recent interests evolve around (public) space and its use and functions, materializing in sculptures, objects and installations. Among many other group shows, Nancă’s work has been included in A few grams of Red, Yellow, Blue, curated by Ewa Gorządek at the Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle in Warsaw (2014); Image to be projected until it vanishes at Museion in Bolzano (2011); On Difference #3 at Stuttgart Kunstverein (2005); Social Cooking at NGBK Berlin (2007); Der Prozess, curated by Marco Scotini, Prague Biennale 3 (2007).